Sunday, January 13, 2013

Senangin Thai Sos

Bismillahirrahmanirrahim
Masih mencuba nasib bersama MAGGI Good To Great Campaign. Mudah mudahan berjaya. Kalau korang belum join cepat-cepat join, sebab tarikh tutupnya dah semakin hampir.


Oleh sebab hari ni hari minggu, boleh lah masak special sikit kan. Kalau hari kerja kita masak nasi goreng or bihun goreng, hari ni kita masak Ikan Senangin Thai Sos.


SENANGIN THAI SOS

Bahan-bahan:
1 ekor ikan senagin
1 cm kunyit hidup
2 ulas bawang putih
Sedikit garam
3-4 sb tepung jagung
Minyak untuk menggoreng

2 ulas bawang putih - ketuk
1 biji bawang besar - hiris bulat
3-4 sb Sos Thai
2 sb Sos Tiram MAGGI
1 sk MAGGI Cukup Rasa
Sedikit carrot - diparut
Sedikit Timun - diparut
Hirisan daun bawang
Hirisan cili merah
2 sb minyak untuk menumis

Cara-Cara

Kunyit ditmubuk bersama bawang putih dan garam. Lumurkan pada pada ikan dan kemudian dilumurkan tepung jagung. Goreng dalam minyak panas hingga masak dan garing. Angkat ke dalam pinggan yang sesuaian dan ketepikan.

Di dalam kuali yang lain, panaskan 2 sb minyak dan tumiskan bawang putih hingga perang dan wangi. Masukkan sos thai, Sos Tiram MAGGI dan MAGGI Cukup Rasa. Kacau sebati dan biarkan mendidih seketika. Tutup api.

Angkat sos, tuangkan ke atas ikan dan hiaskan dengan hirisan bawang besar, hirisan daun bawang dan hirisan cili merah

Memang mabeles!

Senangkan? Kalau di kedai ikan begini dijual pada harga RM25-RM30 seekor. Bukan susah pun nak masaknya kan? Dengan menggunakan Sos Tiram MAGGI dan MAGGI Cukup Rasa aku memang tak risau kalau-kalau masakan aku tak sedap sebab semuanya sedap dan tak perlu lagi diletakkan garam sebab MAGGI Cukup Rasa ni seperti mana nama nya - Semua Cukup Rasa! Menjimatkan! Sebab tak payah susah-susah nak beli garam lagi.


No comments: